2011. október 20., csütörtök

Tökipompos



Hozzávalók:
Kb. 50 dkg finomlisz
3 szem főtt krumpli összetörve
2,5 dkg élesztő
2,5 dl langyos víz
1 tk. cukor
1 tk.só
A tetejére:
1 nagy pohár tejföl, amiben elkeverünk egy pici sót
zúzott fokhagyma, ami szintén a tejfölbe kerül
kockára vágott szalonna
kockára vágott kolbász
1-2 fej lila hagyma kockázva
Kb. 20 dkg reszelt sajt
Elkészítés:
Egy tálba beleszitáljuk a lisztet, majd hozzáadjuk a sót, a cukrot, az áttört főtt krumplit és a vízben elkevert élesztőt. Kézzel vagy fakanálall jól összedolgozzuk a tésztát, és egy konyharuhával letakarva olyan helyre tesszük, ahol nem éri huzat, és kellemesen meleg a hőmérséklet, akkor tud igazán jól megkelni a tészta. Ez az idő kb. egy óra. Ez idő alatt többek között arra is van időnk, hogy összevagdaljuk a tökipompos feltétjét, és a tejfölbe elkeverjük a fokhagymát és a sót. Ha a tészta megkelt, akkor egy kiolajozott tepsiben a kezünkkel jól belenyomkodjuk, eligazgatjuk. Ezután a tetejét alaposan megkenjük az ízesített tejföllel, és megpakoljuk az előkészített finomságokkal. A tetejére rászórom a sajtot, és az előmelegített sütőben mérsékelt lángon addig sütöm, míg a sajt megpirul a tetején.


Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy itt Nyíregyházán, illetve pár kilométerre a város mellett van a Múzeumfalu, ahol egész évben mindenféle rendezvények vannak. S ezek az összejövetelek rendszerint nem múlnak el anélkül, hogy tökipomposz (más néven langalló, vagy kenyérlángos) ne kerülne ki a kemencékből. S mivel mi gyakran kijárunk oda, így adott, hogy mindig vettünk is egy-egy szeletet. Aztán rákerestem a neten, mert biztos voltam benne, hogy ha nem is pont azt a fenséges kemencében sült ízt, de valami hasonlót meg lehet alkotni a gázsütőben is. És nem tévedtem, számtalan receptet találtam, az alapja mindnek ugyanez volt, inkább csak a mennyiségek változtak.
Saját tapasztalatból amolyan jó tanácsként mondom, hogy a lisztet ne tegyük el, miután kimérjük a megadott mennyiséget, mert lehet, hogy még szükségünk lesz rá. A krumpli fajtájától nagyon sok függ, és kicsit el is lágyítja a tésztát kidolgozáskor. Én rendszerint még átgyurmolom egy kis liszttel, mielőtt a tepsibe nyomogatom. Persze ezt legjobb még akkor megtenni, amikor dagasztjuk, összeállítjuk a tésztát. De be kell vallanom, én kényelmes vagyok, és helyettem ezt a műveletet a kenyérsütő gép végzi:-) Akinek van, próbálja ki nyugodtan.
A feltétekről csak annyit, hogy a hagyományos tökipomposzra nem teszünk mást, van aki még a kolbászt és a szalonnát is kihagyja. A felvágottakat, ananászkarikákat és társait hagyjuk meg a pizzáknak:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése