2013. június 28., péntek

Töltött tök

Hozzávalók:
1 db kb. 1kg-os főzőtök
1 cs. előfőzött rizs
50 dkg pulykahús (bármilyen hús lehet)
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
1 dl tejföl

őrölt bors
pici olaj
1 ek. kapor (lehet szárított is)
mártogatóshoz:
2 dl joghurt
csipet őrölt bors
apróra vágott kapor ízlés szerint
Elkészítés:
A tököt meghámozzuk, végeit levágjuk. Kb. két ujjnyi szeletekre vágjuk, belsejüket kiszedjük. Az így kapott tökgyűrűket egy olajjal vékonyan kikent tűzálló tálba állítjuk egymás mellé. A töltelékhez az előfőzött rizst a leírásnak megfelelően elkészítjük. (maradék rizs is jó hozzá) A húst nagyon apróra vagdaljuk, a kényelmesebbek vehetnek egyből darált húst. A hagymát megtisztítjuk, szintén apróra kockázzuk a fokhagymagerezdekkel együtt. Olajon megfuttatjuk, majd rátesszük a húst, fehéredésig kevergetjük. Megszórjuk sóval, őrölt borssal, majd pici vizet alá öntve megpároljuk. Kicsit nagyobb lángon elsütjük alóla a folyadék jó részét, de nem mindet, hogy maradjon egy kis szaft is alatta. Belekeverjük a tejföl 3/4 részét, és összeforgatjuk a rizzsel. Az a jó, ha egy szaftos tölteléket kapunk. Érdemes megkóstolni, és szükség esetén még dobni rá egy kis sót, mert a tököt nem fogjuk sózni, hogy ne "löttyedjen" meg sütés közben. A masszával megtöltjük a tökkarikákat. a tetejükre egy kis tejfölt simítunk, a sütőtálba pedig egy kevés vizet löttyintünk. Lefedjük alufóliával, és előmelegített sütőbe toljuk aránylag kis lángon. Jó húsz percet hagyjuk így párolódni a tököt, majd levesszük a fedést, és készre sütjük. Nem kell a tököket vajpuhára párolni, jó ha érezzük, mire harapunk rá. Míg egy kicsit meghűl, addig a joghurtot elkeverjük az apróra vágott kaporral, őrölt borssal, és egy pici sóval. Ezt adjuk a tányérokra szedett tökkarikák mellé.



Amikor beindul a nyári szezon, és egymást érik a finomabbnál finomabb zöldségek, gyakran azt sem tudja az ember, mit készítsen belőlük. Nálunk gyerekkoromban nem volt túl nagy népszerűsége a töknek, apukám nem szerette, s anyu ezért nem is készített. Én viszont imádom a tököt minden formában. Leginkább a klasszikus jó kis kapros tökfőzelékért rajongok, amit persze se a fiam, se a férjem nem szeret. Na a jövő héten juszt is készítek magamnak egy adagot! Mivel a rántott tök, cukkini viszont menő mindenkinél, úgy gondoltam, megpróbálkozom ezzel a töltött verzióval is. Bence idegenkedve fogadta, a világ minden kincséért sem kóstolta volna meg, bár ebben talán én is hibás vagyok, hiszen beharangoztam, hogy neki sütök lángost. Na hülye lett volna helyette a tökre szavazni :-) Az apja viszont jóízűen megette a maga adagját. Mivel pasiból van, azért lenyomott utána még ő is két lángost :-)

7 megjegyzés:

  1. Nagyon szuper ez a töltött verzió!! Felvettem a kipróbálásra várók közé! :)

    VálaszTörlés
  2. csak most látom, hogy az a férjem profilja volt, bocs! :)

    VálaszTörlés
  3. Semmi gond Marika, én is jártam már így a Bence gmailjével :-)Próbáld ki bátran a töltött tököt, nagyon finom. a keresztlányom vegetáriánus, úgy okoskodtam, hogy ha neki készítem, akkor hús helyett vagy gombát, vagy vegyes zöldségköretet használok majd.

    VálaszTörlés
  4. Megint kaptam egy jó ötletet ezzel a receptúrával, bár mi a sima tökfőzeléket is nagyon szeretjük, de ezzel a verzióval változatosabb lesz a felhasználása. Köszi Timi!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Timi! 2013-ban találtam ezt a receptet a blogodon és mindjárt le is mentettem magamnak Sikli Timi töltött töke címmel. Nagy kedvenc, azóta ha van egy szép tököm abból biztosan nem tökfőzelék készül, hanem a töltött tök ezen egyszerű és rendkívül finom verziója. Köszönöm a receptet.

    VálaszTörlés