2015. november 1., vasárnap

Újházy tyúkhúsleves

Hozzávalók:
70-80 dkg tyúkhús
3-4 szál sárgarépa
2 szál fehérrépa
1 tenyérnyi zeller
1 kisebb fej karalábé
1 kicsi fej hagyma
1 gerezd fokhagyma
1 szelet zöldpaprika
1 kicsi fej paradicsom
2-3 fej gomba
2-3 ek. zöldborsó
ételízesítő (vagy só)
6-8 db szem bors
+ cérnametélt
Elkészítés:
A tyúkot átnézzük, s ha teljesen tiszta, akkor a darabokat lábosba tesszük, és felöntjük bő két liternyi vízzel. Feltesszük nagy lángon főni. amikor hab képződik rajta, akkor azt egy kis szűrőkanállal leszedjük. Takarékra vesszük a lángot, megszórjuk a levesalapot ételízesítővel, borssal. Mehet bele a hagyma és fokhagyma, a paprika és a paradicsom is. Míg fő a tyúkocska, addig megtisztítjuk a leveszöldségeket. Ízlés szerinti darabokra vágjuk, de ne legyenek túl aprók. Amikor a hús már félig puha, akkor beletesszük a borsó és a gomba kivételével a többi hozzávalót a lábosba. Megkóstoljuk a levet, s ha igény van rá, akkor megszórjuk még egy kis ételízesítővel vagy sóval, kinek-kinek igénye szerint. Most nincs más dolgunk, mint várni, hogy gyönge pötyögéssel minden átpuhuljon. Ha a répa már elvágható egy villával, akkor beletesszük a levesbe a zöldborsót és a szeletekre vágott gombát is. Nincs már sok idő hátra a tálalásig, így ki lehet főzni enyhén sós vízben a levestésztát.
Ha elzárjuk a lángot a leves alatt, ne szedjük ki azonnal. Hagyjuk kicsit pihenni, hogy leülepedjen szépen. Ez csak pár perc, de megéri. Utána óvatosan a levet egy tálba szedjük, egyenesen a levestésztára. Mehetnek rá a zöldségek is, mindenből annyi, amennyit elbír a kínálótál. A hagymát, fokhagymát, paprikát és paradicsomot kidobtam. A mellehusát én leszedtem a csontról, és szeletekre vágva tettem a levesbe a ketté vágott combok és a szárnyak mellé.



Igazándiból soha nem gondoltam, hogy én a sima húsleves után Újházy verziót is főzni fogok. Ám Bence fiam valahol olvasott róla, és már hetek óta nyúz érte. Így ma elérkezettnek láttam az időt, hogy megalkossam ezt a tényleg isteni és tartalmas levest. Nem biztos, hogy a mesterek is így csinálják, de én szerintem megmaradok ennél a számomra egyszerű és mégis nagyszerű verziónál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése