2012. február 23., csütörtök

Zsemle


Hozzávalók:
50 dkg finomliszt

1,5 dkg friss élesztő
1,5 dl víz
1,5 dl langyos tej
2 kk. cukor
1 tk. só
20 ml olvasztott vaj vagy margarin
Elkészítés:
A lisztet egy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a sót. Az élesztőt a cukorral együtt a langyos tejhez adjuk, és megvárjuk, míg felfut. Beleöntjük a liszt közepébe kialakított mélyedésbe, hozzáadjuk az olvasztott vajat, és jól kidolgozott kelt tésztát készítünk. Letakarva meleg helyen hagyjuk jól megkelni, ez kb. 50 perc-1 óra. Aztán lisztezett deszkán finoman átdolgozzuk a tésztát. Megpróbáljuk 6-8 egyforma részre osztani, majd lisztes kézzel zsemle alakúra formázzuk. Vajjal kikent vagy szilikonlapos tepsire tesszük, és hagyjuk még egy negyed órát pihenni, hogy a tészta újra szépen feljöjjön. Közben előmelegítjük a sütőt úgy, hogy az alsó részébe teszünk egy kis tepsit vízzel megtöltve, hogy a sütőtérben legyen majd egy kis gőz. A zsemléket lekenjük langyos tejjel, (esetleg vízzel, vagy aki fényes barnát szeretne, az használhat cukros vizet vagy felvert tojást is)és közepes lángon kb. 40 percig sütjük. Közben érdemes egyszer-kétszer megismételni a kenegetést.



Egyedül vagyok ma itthon, a fiúk melóznak:-) Így ez a legjobb alkalom arra, hogy az ember lánya kísérletezgessen egy kicsit, ha nem sikerül, mosolyogva még mindig azt mondhatja, én nem csináltam semmit:-)))Régen szemezgettem már a zsemlekészítéssel, de csak úgy, mint a kenyér sütés, valami nagyon távoli dolognak tűnt nekem. Aztán mivel a kenyeremet előszeretettel eszi a férjem és a fiam is, úgy gondoltam, talán a szemle is sikerülhet. Egy régi kenyeres könyvben találta a szomszéd néni ezt a receptet, igencsak termetes zsemlék sültek ki belőle, szám szerint hat. Legközelebb mindenképpen kisebbeket fogok gömbölyíteni. Nem mondom, van még mit simítani, szépíteni rajta, de bárhogy is nézem, ez is csak az én "gyerekem":-)))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése