2014. június 25., szerda

Töltött karalábé

Hozzávalók:
6 db zsenge, nem túl nagy karalábé
50 dkg pulykahús
5 dkg füstölt húsos szalonna
15 dkg rizs
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
2 dl tejföl
1 ek. fűszerpaprika
2 ek. liszt
1 tk. őrölt bors
ételízesítő
Elkészítés:
A karalábékat megtisztítom, és egy éles késsel "krátert" vágok a tetejükbe. Majd fogok egy erős teáskanalat, és szép türelmesen kivájom a karalábék belsejét. Igyekszem minél vékonyabb falat hagyni, hiszen annál több töltelék fér a karalábékba akkor. Kicsit félre teszem a tölteni valókat, a kivájt aprót viszont összevagdalom, és egyből a lábos aljára szórom, amibe majd később a töltött karalábékat is teszem. A húst, a szalonnát, a hagymát és a fokhagymát összedarálom. Mehet hozzá a megmosott és lecsepegtetett rizs, majd az ételízesítő, és az őrölt bors. Jól összedolgozom,  és megtöltöm a kivájt karalábé fejeket. Ha marad töltelék, kis gombócokat formálok belőlük, és a lábosba teszem a karalábék mellé. Az egészet felöntöm annyi vízzel, hogy éppen ellepje a lábos tartalmát, majd megszórom ételízesítővel, és közepes lángon lefedve addig főzöm, míg a karalábék meg nem puhulnak. Közben a tejfölt elkeverem egy tálban a liszttel és a pirospaprikával. A karalábékat és gombócokat egy tányérra szedem. A léből kanalazok a lisztes tejfölhöz, simára keverem, és behabarom vele a lábosban lévő levet. Visszateszem a kivett karalábékat és gombócokat. Még hagyom egyet forrni, aztán elzárom a gázt alatta. Készen van!


Gyerekkoromban anyukám gyakran készített töltött karalábét, maguknak még a karalábé zsenge levelébe is tett tölteléket. Aztán anya halála után valahogy soha nem készítettem magamtól ilyet. Lehet, hogy nehéz megérteni, de vannak ízek, amit az ember kicsit félve idéz fel, mert jönnek vele az emlékek is. Több mint húsz év telt már el azóta, hogy utoljára töltött karalábét ettem. Aztán a múlt héten drága sógornőm meglepett két szép darabbal, s akkor eldöntöttem, magam is megpróbálkozom vele. S ma mintha még az égiek is úgy akarták volna, gyönyörű zsenge kis karalábékat találtam a Lidlben 45 Ft/darab áron. Ennyiért már nem hagyhattam ott :-) Alig vártam, hogy megfőjenek. Míg készítettem, többször eszembe jutott anya....de jó volt rágondolni....

2 megjegyzés:

  1. Finom étel, nekem nagymamám készítette anno, napok óta arra gondolok én is, hogy készítenem kéne... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szánd rá magad drága Vicuska, nem bánod meg. Én kétszer is jóllaktam belőle :-)

      Törlés