2019. február 28., csütörtök

Békebeli húsleves

 Hozzávalók:
2 db csirkefarhát (szerintem enélkül nem is lehet jó levest főzni)
2 db csirkecomb
2 vaskos pulykanyak
2-3 db zúza
pár darab szív, máj
3-4 szál szép sárgarépa
2 kisebb szál fehérrépa
1 kis gumó zeller
1 db karalábé

1 gerezd fokhagyma
1 fej vöröshagyma
1 db paradicsom
1 db paprika (télen én bevallom, hogy a fagyóba összgyűjtöm a paprika csumákat, és abból teszek a levesbe 1-1 darabot)
1 kis csokor petrezselyemzöld
pár szál zellerlevél
3-4 kelbimbó (ez is csak a téli időszakban)
ha van, akkor egy cikk kelkáposzta
ételízesítő (sőt meg lehet kövezni, én leveskockát is szoktam használni)
szemes bors
egy vastagabb karika gyömbér (megfázásos, beteges időben)
Elkészítés:
A húst én mindig megmosom, nem hiszem, hogy egészségesebb, ha anélkül teszem a lábosba. Felengedem anyi hideg vízzel, amennyi jól ellepi és nagy lángon főzni kezdem. Az a célom, hogy jó húsz perc alatt hab képződjön rajta, amit egy kis szűrőkanállal ügyesen leszedek. Amíg ez megtörténik, addig sem tétlenkedek, megtisztítom és feldarabolom a zöldségeket. Ízlés dolga, hogy ki milyen formára vágja, én azért a répát, fehárrépát kettévágva, a karalábét, zellert szeletelve teszem majd bele.
Amikor a levesen már nics hab, akkor beleteszem a zöldségeket, a paprikát, paradicsomot, zöldeket, hagymát, fokhagymagerezdet, gyömbérkarikát. Megszórom ételízesítővel, rászórom a teáskanálnyi szemesborsot. A lángot egészen kicsire veszem, hogy éppen csak "pötyögjön", mert különben nem lesz tiszta a leves. És magára hagyom, legalább 1,5-2 órára. Annyi idő kell, hogy az ízek kicsit összefőjjenek, és akkor meg szoktam kóstolni. Rögtön kiderül, kell-e még ízesítés. A csirkehúsból készült levest ltalában 3-3,5 órán át szoktam gyöngyözve főzni. Uutána elzárom a gázt alatta, és váro egy jó tíz percet, hogy a leves megnyugodjon, kicsit ülepedjen. Utána merőkanállal szűrőn át lemeem a leves egy részét, aztán külön tányérba kiszedem a zöldségeket és a húst. Utána a maradék levet is átszűröm. Általában habkönnyű grízgaluskával tálalom, de szeretjük a boglyas cérnametéltet is bele.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése